آشنایی با فرآیندهای فلوکولاسیون و کواگولاسیون | شیمی معادن فرداد ایرانیان

فلوکولاسیون و کواگولاسیون

 

به فرآیند جداسازی رسوب از یک سیال، فرایند فلوکولاسیون یا لخته سازی گفته می شود. در طی فرایند فلوکولاسیون، ذرات جامد ریز و معلق موجود در سیال به هم چسبیده و به صورت جرمِ لخته شده یا ورقه های کوچک (flake) در می آیند. در نهایت لخته تشکیل شده در بالای سیال شناور و یا در پایین آن ته نشین می گردد و به راحتی از سیال جدا می شود.

فرآیند لخته سازی یا فلوکولاسیون عموما به همراه فرایند انعقاد یا کواگولاسیون انجام می شود. هر دو فرایند به ترکیبات شیمیایی نیاز دارند که سرعت و کیفیت عملیات را بهبود بخشند. در لخته سازی از ترکیباتی به نام فلوکولانت ها یا لخته سازها و در کواگولاسیون از کمک منعقد کننده ها استفاده می شود.

 

فلوکولانت و انواع آن

 

لخته سازها یا فلوکولانت ها به دو دسته ی کلی آلی و معدنی تقسیم می شوند. اخیرا از لخته سازهای نوع معدنی به دلیل اثبات تاثیرات منفی آنها بر سلامت انسان کمتر استفاده می شود و نوع آلی جایگزین انواع معدنی گردیده است. فلوکولانت های نوع آلی،  پلیمرهای محلول در آبی هستند که بار الکتریکی را در طول زنجیره پلیمر حمل می کنند. بسته به نوع این بار الکتریکی، فلوکولانت ها به سه نوع

  1. پلیمرهای بدون بار یا خنثی
  2. پلیمرهای حامل بار منفی یا آنیونی
  3. پلیمرهای حامل بار مثبت یا کاتیونی

تقسیم بندی می شوند.

فلوکولانت ها در صنایع مختلف جهت انجام فرایند فلوتاسیون مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از کاربردهای مهم و اصلی فلوکولانت آنیونی استفاده در فرایند تصفیه آب و فاضلاب است.

چنانچه برای انجام فرایند فلوکولاسیون در صنعت خود به فلوکولانت آنیونی و فلوکولانت کاتیونی نیاز دارید، با کارشناسان ما در شیمی معادن فرداد ایرانیان، تامین کننده فلوکولانت، تماس حاصل فرمایید تا از قیمت و شرایط خرید فلوکولانت آنیونی و فلوکولانت کاتیونی کسب اطلاع کنید.

شیمی معادن فرداد ایرانیان، تامین کننده فلوکولانت آنیونی و فلوکولانت کاتیونی با کیفیت عالی و مناسب ترین قیمت است.

حال که دانستیم فلوکولانت چیست به شرح مراحل فلوکولاسیون و کواگولاسیون در تصفیه آب می پردازیم:

 

مراحل فلوکولاسیون و کواگولاسیون در تصفیه آب

 

آب حاوی ذرات بسیار بسیار ریز و کلوئیدی است که به راحتی از فیلترها عبور می کنند و حذف آنها به سادگی امکان پذیر نیست. این ذرات کلوئیدی حامل بار الکتریکی هستند و نیروی جاذبه الکتریکی بین آنها به مراتب کمتر از نیروی دافعه بین آنها است و همین امر موجب معلق نگه داشتن این مواد در آب می گردد.

  • مرحله اول :کواگولاسیون (coagulation) یا انعقاد

 

فرایند انعقاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. انجام این فرایند، خصوصا هنگام حذف مواد آلی، نیازمند بهینه‌سازی مقدار منعقدکننده و pHاست. در این مرحله بار کلوئید ها و ذرات معلق در آب با کمک منعقدکننده‌ها ناپایدار گشته و لخته سازی ذرات کوچک (جهت تشکیل توده های بزرگتر در مرحله بعد) صورت می گیرد. به طور معمول زمان انجام فرایند انعقاد بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه می باشد. کمک منعقدکننده‌ها به دو دسته فلزی و پلیمری تقسیم می شوند.

 

مرحله دوم: فلوکولاسیون (Flocculation) یا لخته سازی

 

فرآیند لخته سازی، بعد از فرآیند انعقاد صورت می گیرد. برای انجام این فرآیند به لخته سازهای پلیمری با وزن مولکولی بالا یا همان فلوکولانت ها نیاز است. در انتخاب فلوکولانت ها توجه به این نکته ضروری است که باید فلوکولانتی اضافه شود که بار الکتریکی آن مخالف بار الکتریکی ذرات باشد. پس اگر ذرات موجود در آب بار منفی دارند باید از فلوکولانت حامل بار مثبت یا برعکس استفاده شود تا در نهایت باعث اتصال و ته نشینی ذرات گردد. فلوکولانت ها در متعادل سازی بارها و جذب ذرات کمک زیادی کرده و موجب بزرگتر و سنگین تر شدن ذرات و در نهایت تشکیل لخته های بزرگتر با خاصیت ته نشینی بالاتر می گردند. زمان انجام این فرآیند معمولا بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه می باشد.

فلوکولاسیون با رسوب کردن متفاوت است. در رسوب، حل شونده در غلظتی که معمولاً زیر حد حلالیتش در مایع است، ته نشین می گردد.

آدرس

ایران ، اصفهان ، خیابان هزار جریب ، خیابان آزادی ، پلاک 146، طبقه منفی یک

تلفن

فکس: 3136696320 (98 +), تلفن: 3136697042 ( 98+ )

9129376700 ( 98 +)

 

ایمیل

info@fmc-co.com